Slaap jij slecht? Bekijk hier alle belangrijke tips op een rij.

Nu tijdens de corona tijd ook meer thuis dan voorheen?

Het vele thuiswerken en minder op pad zijn kan zeker z'n tol eisen. Veel mensen kunnen door de stress, verminderd sociaal leven en negatieve kopzorgen van dit moment last krijgen van slaapproblemen. Wat is daar nu eigenlijk tegen te doen? 



Goed slapen is van essentieel belang om de volgende dag weer fris en fruitig voor de dag te komen.
Een slaap periode van 8 uur wordt gezien als voldoende slaap voor een volwassene. Mensen die zeggen dat ze minder nodig hebben, kunnen toch tegen
gezondheidsklachten aanlopen op een langere termijn.

Enkele tips om goed te kunnen slapen, en de 8 uur tijd met kwalitatief goede slaap te vullen.

Bouw je dag rustig af
Zorg dat het einde van je dag de energieniveaus afnemen. Ga niet om kwart voor 12 op de loopband.
Maar een beter plan is het openen van een boek bij gematigd licht en een kom hete melk.

Geen nicotine, alcohol of cafeïne vlak voor het slapen gaan
Bovenstaande middelen zorgen ervoor dat je voornamelijk een energie oppepper krijgt.
Een borrel of nachtmutsje kan wellicht helpen helpen om jezelf makkelijker in slaap te krijgen, enkel zal de kwaliteit van het slapen zal hieronder lijden. Dus is het slim om dit beter niet te doen.

Slaapkamer is om te slapen
Gebruik je bed en slaapkamer enkel om te slapen en rusten. Wanneer je lange tijden in je bed rondhangt, zal dat de slaap later niet ten goede komen.
Zorg voor een duidelijk moment om naar bed te gaan en ga vervolgens na het slapen ook weer uit deze ruimte.

Kan je niet in slaap geraken?
Zodra je niet direct kan slapen, na 15-20 minuutjes, blijf niet te lang liggen.
Het is slimmer om een stukje te wandelen of op de zetel te gaan zitten in gedimd licht.
Probeer anders eens een stukje te lezen en tot rust te komen. Je zal zien dat het in slaap komen hierna vlotter zal verlopen.

Geen vocht direct voor slapen
Het is verstandig om niet te kort voor het slaapmoment water of ander vocht te nuttigen.
De kans dat je er midden in de nacht uit moet om te plassen neemt toe en dit komt je slaap zeker niet ten goede.
Gebruik de stelregel, een uur voor het slapen geen water meer drinken.

Eet en sport niet te laat
Door lichaamsbeweging komen er een groot deel aan stoffen vrij, die ervoor zorgen dat je niet goed in slaap komt (bijv. endorfines).
Sporten is zeer goed om je lichaam te ontstressen maar het is beter om dit niet te laat in de avond te plannen
en je lichaam voldoende rust te geven om vervolgens rustig te kunnen gaan slapen.
Op een laat tijdstip eten kan ook zorgen dat je spijsvertering nog allerlei werkzaamheden verricht en je nog niet echt tot rust bent gekomen.
Hierdoor zal de kwaliteit van de slaap ook minder zijn.

Ik heb alvast gemerkt dat deze trucjes bijzonder goed helpen. Hopelijk helpen deze tips bij jullie ook en zitten we vlot allemaal weer goed in ons vel!

Slaap lekker!

Groetjes van Lotte

Ontvang elke dag de leukste staaltjes en promoties.

Promobee blog signup
*

Lees ook deze blogs:

Op zoek naar gratis staaltjes?

Over Promobee

Onze redacteurs en redactrices updaten deze website dagelijks met de nieuwste gratis staaltjes,  promoties, wedstrijden en kortingscodes van gans België.